Ένας στους πέντε μαθητές κινδυνεύει να αποφοιτήσει από το Γυμνάσιο λειτουργικά αναλφάβητος
Η κατάσταση χαρακτηρίζεται ανησυχητική, καθώς ο λειτουργικός αναλφαβητισμός, όπως ορίζεται από την UNESCO, επηρεάζει την ικανότητα κατανόησης, κριτικής σκέψης και γνωστικής ανάπτυξης.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ) για το 2024, περισσότερο από το 20% των μαθητών κινδυνεύει να αποφοιτήσει από το Γυμνάσιο χωρίς βασικές δεξιότητες κατανόησης και έκφρασης γραπτού και προφορικού λόγου.
Η κατάσταση χαρακτηρίζεται ανησυχητική, καθώς ο λειτουργικός αναλφαβητισμός, όπως ορίζεται από την UNESCO, επηρεάζει την ικανότητα κατανόησης, κριτικής σκέψης και γνωστικής ανάπτυξης, βασικές δεξιότητες για την ένταξη στην κοινωνία και στην αγορά εργασίας.
Ευρήματα της έκθεσης
- Γλώσσα:
- Οι μαθητές δυσκολεύονται στην κατανόηση και παραγωγή γραπτού λόγου.
- Το πρόβλημα εντοπίζεται από τη ΣΤ’ Δημοτικού και εντείνεται στο Γυμνάσιο.
- Μαθηματικά:
- Οι δυσκολίες δεν περιορίζονται μόνο στις μαθηματικές έννοιες αλλά σχετίζονται και με τη γλωσσική κατανόηση.
- Αιτίες:
- Πιθανές ελλείψεις στα πρώτα σχολικά χρόνια.
- Ανάγκη καλύτερης στήριξης για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες.
Προτάσεις για βελτίωση
Η ΑΔΙΠΠΔΕ προτείνει:
- Επανεξέταση του ηλικιακού ορίου εγγραφής στην Α’ Δημοτικού: Στόχος είναι η καλύτερη προετοιμασία των παιδιών για τη σχολική ζωή.
- Ενίσχυση της πρώιμης παρέμβασης: Με συστηματική διάγνωση και αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών από τις πρώτες τάξεις.
- Κατάρτιση εκπαιδευτικών: Για καλύτερη υποστήριξη των μαθητών σε γλώσσα και μαθηματικά.
Πώς επηρεάζει η κατάσταση τους μαθητές
Ο λειτουργικός αναλφαβητισμός δεν αφορά μόνο την κατανόηση κειμένων, αλλά επηρεάζει την καθημερινή ζωή:
- Δυσκολία στη διαχείριση πληροφοριών.
- Περιορισμένες ευκαιρίες για περαιτέρω εκπαίδευση ή εργασία.
- Εμπόδιο στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης και στη λήψη αποφάσεων.
Οι προτάσεις της ΑΔΙΠΠΔΕ θέτουν τη βάση για ουσιαστική συζήτηση σχετικά με την ποιότητα της εκπαίδευσης. Η ανάγκη για άμεση δράση είναι επιτακτική, ώστε να εξασφαλιστεί η ανάπτυξη των δεξιοτήτων όλων των μαθητών, χωρίς εξαιρέσεις.
Πηγή: https://newpost.gr/
Διαβάστε επίσης:
7 πράγματα που οι έφηβοι θα ήθελαν να γνώριζαν οι γονείς τους
Έφηβοι και Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης: Η επίδραση και ο ρόλος των γονέων
Συναισθηματική Νοημοσύνη
Εφηβεία και συναισθηματική-ψυχολογική ανεξαρτησία του παιδιού